Kaprálův mlýn je základnou skautské organizace Junák - český skaut, z. s.
Dobrodružství skautingu zažívají kluci a holky již přes sto let. Skautské hnutí pracuje po celém Světě se skautskou výchovnou metodou jako jedinečným systémem pro rozvoj dětí a mladých lidí, který lze využít jak při neformálním, tak i formálním vzdělávání.
Níže z ní představujeme několik konkrétních prvků. Kaprálův mlýn nabízí školám programy, které skautskou výchovnou metodu využívají a směřují k porozumění přírodě, rozvoji jedince a k povzbuzení aktivního přístupu k okolnímu světu.
Jako skauti se věnujeme aktuálním tématům, včetně klimatické změny. Podporujeme a učíme vytváření návyků, postojů a aktivního jednání každého jednotlivce. Záleží nám na tom, abychom se neutápěli v klimatickém žalu, ale aktivně přistupovali ke zmírnění klimatické krize v takovém rozsahu, který je pro jednotlivce možný.
Skautská výchovná metoda je ucelený systém, který se snaží vést mladého člověka na cestě jeho osobního růstu. Mezi její hlavní prostředky patří: týmová práce v malých skupinách, sebevýchova a seberozvoj, motivace dětí pomocí příběhů, pobyt v přírodě s partou kamarádů, průvodcovská role dospělých, postupné přebírání zodpovědnosti. Důležitými principy skautingu je respektování mravních hodnot a služba společnosti.
Skautský program respektuje různé potřeby každého jednotlivce. Kluci a holky se posouvají ve svém rozvoji svým vlastním tempem a způsobem a jsou v tom podporováni. Výchovné a vzdělávací cíle odpovídají jejich potřebám a věkové kategorii. Oceňován je dosažený pokrok místo absolutního výsledku.
Skauting rozvíjí schopnost být platným a odpovědným členem společenství, ve kterém má každý mladý člověk svou roli a svůj podíl na zodpovědnosti za jeho směřování. I proto se skautská výchova odehrává především v malé přirozené skupině vrstevníků, tzv. družině. Malá skupina představuje pro mladého člověka citové zázemí, prostor rozvíjet své sociální dovednosti, umožňuje odhalit jeho silné stránky a uplatit je ve prospěch celku.
Symbolický rámec ve skautingu pomáhá poskytnout smysl a kontext věcem, které děláme. Skauting proto používá her, příběhů, symbolů a vzorů, které jsou pro mladé lidi přitažlivé, inspirativní a obohacující. Symbolický rámec staví na schopnostech mladých lidí jako jsou představivost, dobrodružství, tvořivost a vynalézavost, způsobem, který stimuluje jejich rozvoj.
Pro skauting je příroda přirozeným výchovným prostředím. Učí kluky a holky samostatnosti, postarat se o sebe ve ztížených podmínkách. Dává příležitosti k sebepřekonání. Je také přirozenou tělocvičnou, laboratoří, tvůrčí dílnou, chrámem. Učí vnímat krásu, detail i velký celek. Ve skautských oddílech učíme kluky a holky, jak přírodu chránit a pečovat o ni.
Kaprálův mlýn se ve spolupráci s ústředím Junáka - českého skauta a Skautským institutem podílel v rámci Operačního programu Výzkum, vývoj a vzdělávání na vzniku deseti programů, které nabízejí přírodu a udržitelnost buď jako nosné téma nebo jako prostředek k objevování dalších oborů lidského vědění.
Ke všem programům nyní nabízíme metodiku a šablony k využití pro každého.
Programy vytvořené v rámci projektu Skauting pro školy najdete pod licencí creative common na odkaze níže.
Skautské heslo zní „Buď připraven!”. Tento postoj se velmi týká i změn, které nazýváme klimatickou změnou. Organizace Junák - český skaut nad tématem přemýšlí komplexně. Jednou z rovin těchto úvah je i oblast programu pro kluky a holky v oddílech. Nepodporujeme klimatický žal, ale nabízíme bezpečné prostředí k přemýšlení, jak se se změnami vyrovnat, jak se na ně připravit, jak je zmírnit. Soustředíme se na bezpečné a tvůrčí prostředí. Programy na klíč nabízí Ekoodbor Junáka a Skautský institut . Nabídnout je umí i Kaprálův mlýn.
Kaprálův mlýn je velmi aktivní v mezinárodním skautingu. Patří k vůdčím základnám sítě SCENES, je členem v Goose network a spolupracuje s řadou dalších evropských skautských základen. S provozem mlýna pomáhají mezinárodní i tuzemští dobrovolníci.